ABAX og Connected Cars i strategisk samarbeid for å møte nye mobilitetsbehov.

Nytt samarbeid skal gjøre livet enklere for bileiere: ABAX og Connected Cars skal bygge Europas ypperste kompetansemiljø innen smart mobilitet.

ABAX og Connected Cars i strategisk samarbeid for å møte nye mobilitetsbehov.

Teknologigiganten ABAX er mest kjent for å ha utviklet teknologi for flåtestyring av biler og maskiner, og har god erfaring med å jobbe mot produsentene i maskinindustrien.

Connected Cars, er eid av Volkswagen Importør, Semler Group, og har årelang erfaring i å bygge økosystem for ettermarkedet mot bilforhandlere i Volkswagen Group.

Skal jobbe smartere sammen med økt fokus på kjerneområdene

Smart Mobilitet er et betydelig strategisk satsningsområde for ABAX, der ABAX oppgir at de skal øke satsningen på smart flåtestyring og kundenes bruk av bilen. Connected Cars på sin side
skal fokusere ytterligere på å forbedre sin løsning ut mot bilforhandlere, og løsningene blir gjensidig tilgjengelig for begges kunder fremover.

Det ferske samarbeidet innebærer at ABAX overtar ansvaret for flåtestyringen i begge selskap, mens Connected Cars forsetter å utvikle sin løsning med samme navn ut mot bilforhandlere. CEO i ABAX, Morten Strand, ser det som en betydelig konkurransefordel at hvert av selskapene nå kan jobbe videre med sine kjerneområder for kundens beste.

Vi er nødt til å spisse oss for å bli bedre, da må vi også tørre å velge bort noe, forteller Morten Strand, Administrerende Direktør i ABAX.

Vi tar en «best of breed» flåtestyring i Europa og den beste forhandlerløsningen i Norden i et strategisk partnerskap der kundene blir den store vinneren, sier Strand.

– Med vår markedsledende plattform hjelper vi bilprodusenter, importører og forhandlere med å øke kundelojaliteten gjennom smartere bruk av data i sanntid. Gjennom et strategisk partnerskap med ABAX fokuserer vi nå på våre kjernekompetanser, og for oss er det et viktig skritt på vår reise mot internasjonalisering, der vi skaper verdi for importører, forhandlere og flåter i hele verden," sier Mads Gregersen, adm. direktør i Connected Cars.

Videre forteller Strand at selskapene sammen skal jobbe videre med å støtte «mobility as a service», som innebærer å utvikle felles løsninger for fremtidens produkter som Connected Insurance og leasing.

– Det er en styrke for ABAX å få et miljø som kjenner bilprodusentene og distribusjonsnettverket så tett på oss, fortsetter Strand.

Samarbeidet skal løfte digital innovasjon

Begge selskap har et betydelig antall utviklere som daglig videreutvikler plattformene for å gi kundene bransjens beste brukeropplevelse. Sammen blir de Nordens største utviklerteam innen fagfeltet.

Connected Cars har 35 utviklere i sin stab som alle sitter i København. ABAX har også et betydelig antall utviklere med sine 85, fordelt på kontorene i Gdansk og Larvik. Nå skal begge teamene øke fokuset på sine spesialområder for å fremme digital innovasjon.

En enhetlig og felles kundeopplevelse med fokus på sikkerhet og miljø

I Semler er vi overbevist om, at digital innovasjon kommer til å forandre bilbransjen, og med det nye partnerskapet tar vi et stort og viktig skritt nærmere fremtidens industri. Det kommer til å gi våre forhandlere helt nye muligheter,” sier Ulrik Drejsig, adm. direktør i Semler Gruppen A/S.

– I ABAX har vi sett at bruk av data kan øke levetiden til bilene med ett helt år. Ikke bare vil penere kjøring og oppfølging av service senke kostnadene, men gjennom god oppfølging vil man kunne ha bilparken lenger, og med dette senke produksjonen av nye biler, sier Strand

For mer informasjon:

Sandra Lindberg
Communication Director
sal@abax.com

Connected Cars
Priti Gupta
Marketing Director
pg@connectedcars.dk

Om Connected Cars:
Connected Cars eies i dag av den danske Volkswagen importøren Semler og er en etablert løsning som gjør det mulig for bilimportører og forhandlere å øke lojalitet og inntekter. Coneccted Car er etablert i mer enn fem land og er det den foretrukne løsningen for autoriserte bilforhandlere når det kommer til å bistå kunder i vedlikeholdet av kjøretøy.

Om ABAX:
ABAX er et av Europas største teknologiselskaper med løsninger for flåtestyring og utstyrskontroll. Selskapet utvikler innovative løsninger basert på mobilitetsdata fra over 500 000 sporede enheter over hele verden.